Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nda Konuşan Filiz Dağ, Geleceğin Dijital Evrenini Anlattı
Bilim ve sanatın birlikteliğinde kurulacak dijital dünya için çalışmalarını sürdüren Dijital Rönesans A.Ş. kurucusu Filiz Dağ, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) himayesinde ve E-Ticaret Merkezi A.Ş. ve Teknolojide Kadın Derneği (Wtech) tarafından 25 Haziran’da gerçekleştirilen Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nda konuştu.
“Boğaz’da Buluşalım Teknoloji Konuşalım” sloganıyla 25 Haziran’da düzenlenen Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nın teması “Dijital İşler” olarak belirlenirken; düzenlenen etkinlikler dijital devrim yaşanan günümüzde, işini dijital teknoloji iş modelleriyle güçlendirmek isteyenleri bir araya getirdi.
Türkiye Teknoloji Buluşmaları’nda e-ticaret, dijitalleşme, Metaverse, NFT ve blockchain konuları üzerine konuşulurken, buluşmalar kapsamında gerçekleştirilen “Metaverse ile Yeni Evren” panelinde; dijital sanatlar ve gaming tasarımı, sektörlerin Metaverse kullanımı, içerik üretimi gibi birçok merak edilen konuya yer verildi. Bu panelde söz alan Dijital Rönesans A.Ş. Kurucusu Filiz Dağ, Metaverse ve Web 3.0 üzerine bilgi verirken, dijital çağda daha da önemli hâle gelecek içerik üretimleriyle ilgili açıklamalarda bulundu. Metaverse’ün en basit tanımla internetin güncellenmiş hâli olduğunu ifade eden Dağ, “Web 3.0 ile birlikte bize sunulan yeni yaşamdan kasıt, yepyeni kocaman bir pazar ve erişim alanı sunulması.” diye konuştu. Dağ, yaptığı konuşmada; üretilen içeriklerin ve bu içeriklerin pazara sunulmasını sağlayacak aracı platformların büyük bir önem kazanacağını belirtirken, “İçeriğin kral olacağı çağdayız.” ifadeleriyle içerik üretimlerinin önemini vurguladı.
Yeni Dönemde Deneyim Alanları Önemli Hâle Gelecek
Metaverse kavramı ortaya çıkana dek ürünlerin sanal olması için fotoğraflarının e-ticaret sitelerine konmasının yeterli olduğunu söyleyen Dağ, yeni süreçte bu ürünlerin seri üretime girmemiş olabileceğini de belirtti. “Bunları hayal ürünleri gibi düşünebiliriz. Milyonlarca korelasyonda ve üstüne şirketlerin deneyim alanı olarak yaratacağı meta evrenlerindeki teknolojileri kullanarak müşterilerin kendi tasarladıkları şekilde ürünleri düşünebiliriz.” diyen Dağ, deneyim alanlarının değerli hâle geleceğinden bahsetti. Filiz Dağ, bu deneyim alanlarının sanal ürünleştirme ve ürün yerleştirme şeklinde devam edeceğinin altını çizerken, insan hayatının dene-tasarla şeklinde süreceğini ifade etti.
“Metaverse ile Yeni Evren” panelinde konuşan Filiz Dağ, yeni yaşam alanları olacak sanal evrenlerin de dijital sanatçılar ve oyun tasarımcıları gibi yaratıcı zihinler tarafından dizayn edildiğini belirtirken, onları geleceğin mimarları olarak gördüğünü söyledi. Geleceğin, adına “ekran yaşam” dediği kocaman bir akıllı ekrandan oluşacağını ifade eden Dağ, “Özellikle nesnelerin interneti süreci hayatlarımıza Web 3.0 ve Metaverse ile dahil olduğunda insanlığın yüzde 60’lık zamanı ekran önünde geçecek.” diye konuştu.
Türkiye’nin, tasarım konusunda dünyanın zirvesine oynayacak potansiyelde tasarımcı ve yazılımcı gençlere sahip olduğunun altını çizen Dağ, “İçerik üreten bir ülke olalım, hedefimizi bu yönde belirleyelim. Başkalarının pazarında, platformlarında müşteri, kullanıcı ve oyuncu durumunda kalmayalım.” diyerek var olan potansiyelin kullanılmasının öneminden bahsetti.
Metaverse Ekonomisi, 2030’da 13 Trilyon Dolara Ulaşacak
ABD Citigroup’un yayınladığı rapora göre; Metaverse ekonomisinin 2030’a kadar 13 trilyon dolara ve kullanıcı sayısının da 5 milyara ulaşması beklendiğini ifade eden Dağ, 2022 Nisan ayı itibarıyla Metaverse’e yapılan yatırımların 21 milyar doları aştığını belirtti. Dağ, bu yeni evrenin KOBİ’lere de büyük fırsatlar yarattığını vurgularken, “Yeni nesil pazarlamada, özellikle rekabet açısından gelişen ve büyüyen pazarıyla Metaverse, ekonomik kazanç kadar saygınlık ve tanınırlık anlamında da KOBİ'lere fayda sağlayacak. E-ticaretin bir adım ilerisi olan Metaverse evrenleri, KOBİ'lere kendi işletmelerini veya platformlarını oluşturabilecekleri alanlar sunuyor.” dedi. Filiz Dağ, konuşmasında “KOBİ’ler, Metaverse evrenlerinde kendi yaratacakları veya satın alacakları mevcut ve potansiyel müşterilerine ulaşarak, toplantı ve etkinlikler düzenleyebilecekler ve çeşitli sektörlerden markaların sanal evrenleriyle işbirliği yapabilecekler.” ifadelerine yer verdi.